loading...
شهرستان مهر ×هیئت تکواندو
هیئت تکواندو بازدید : 495 دوشنبه 03 خرداد 1389 نظرات (0)
 

در باره تاريخچه ورزش رزمي تکواندو آنچه از نقوش آرمگاه هاي سلسله ( کورگوريو ) که زماني برکره و منچوري تسلط داشته بر مي آيد نوعي ورزش رزمي در آن زمان تمرين مي شده است در سلسله شيلا که همزمان با کورگوريو بر قسمتي از کره حکومت مي کرده نيز هنري رزمي به نام سوياک تمرين مي شده و حتي گروهي از شاهزادگان سازماني به نام هوا رانگ تشکيل داده بودند و وظيفه ايشان حراست از حدود کشور بوده است . سوياک يکي از تعليمات ايشان بود . در معبد سوکورام در شهر کيونگ جو تنديسهاي دو راهب بودايي در حال اجراي تکنيک پيشرفته تکواندو ( کومگانگ ماکي وجود دارد که سند محکمي بر وجود هنرهاي رزمي در آن زمان است . مدارک تاريخي فراواني از اين گونه در نقاط مخلف کره وجود دارد و هنرهاي رزمي مختلفي تحت نامهاي سوبيک تا کوان بک ، تاگ يوک و خوصا بي گاک سول که هنر مبارزه با پا ها بوده موجود است .



سلسه کوريو که در سال 918 ميلادي تاسيس شد موفق به اتحاد کره گرديد و زمان را جهت رشد هنرهاي رزمي مناسب ساخت در اين زمان هنر رزمي سوباکي بوجود آمد البته در اين دوران هنرهاي رزمي بيشتر در اختيار طبقات بالا قرار داشت پس از انقراض سلسله کوريو سلسله يي به روي کار آمد در اين زمان هنرهاي رزمي کاملا فراگير شده بود تا جاييکه براي تصدي امور دولتي داوطلبين ميبايست حداقل سه نفر را در مبارزه شکست دهد در اين دوره شخصي بنام يي دوک مو از طرف سلطان وقت مامور تاليف کتابي در زمينه آموزش هنرهاي رزمي آن زمان شد کتاب مذکور که مويه دو بو تونگ جي نام داشت به عنوان يک سند تاريخي و ملي حفظ و نگهداري ميشود طبق يک سند تاريخي در زمان حمله ژاپن به کره 700 تن از رزمي کاران کره با دست خالي در مقابل مهاجمين مقاومت کردند .



پس از جنگ جهاني دوم در سال 1955 انجمن بنام ت سو دو مرکب از اساتيد تکواندو و تاريخ دانان مامور احياي هنرهاي رزمي شدند و با پيشنهاد استاد چوي هونگ هي نام تکواندو بر هنر رزمي کره اطلاق شد. ده سال بعد از اتحاد کره انحمن تکواندو کره بوجود آمد و سال بعد(1966) فدراسيون بين المللي تکواندو به رياست استاد ژنرال چوي هونگ هي به وجود آمد .



فدراسيون بين المللي تکواندو با اعزام اساتيد مجرب و تيمهاي نمايش به کشورهاي مختلف بذر تکواندو را در سراسر جهان کاشت در سال 1973 پس از انتقال فدراسيون بين المللي تکواندو به تورنتو کانادا اساتيد مقيم کره اقدام به تاسيس فدراسيون جهاني تکواندو و برياست دکتر اون يونگ کيم نمودند.درسال 1973 گوکي وان مرکز تکواندو جهان بر فراز تپه اي در سئول پايتخت کره جنوبي بنا شد و رهبر فني تکواندو کاران جهان را برعهده گرفت .



ازآنجا که احساس ميشد اختلافات سبکي باعث رکود تکواندو گردد ، لذا در سال 1977 سبکهاي نه گانه تکواندو متحد گرديد، نام پوم سه بر آن نهاده شد .



در اثر کوششهاي مجدانه دکتر اون يونگ کيم تکواندو در سال 1980 در خلال المپيک مسکو بعنوان يک ورزش المپيکي شناخته شد و طبق مقررات المپيک بايستي طي دو دوره بعنوان ورزش نمايشي در مسابقات جهاني المپيک شرکت نمايند .



در المپيک 1988 سئول براي اولين بار و در المپيک 1992 بارسلونا براي دومين بار در المپيک شرکت نمود.
درحال حاضر فدراسيون جهاني تکواندو رهبري تکواندوکاران را در بيش از 150 کشور بر عهده داردو دکتر اون يونگ کيم رياست سازمان فدراسيونهاي بين المللي ورزشهارا برعهده داشته همدوش آقاي سامارانش در امر گسترش ورزش گام برمي دارد
.



معني پوم سه :



پوم سه از دو کلمه پوم به معني نتيجه و سه به معني عمل تشکليل شده است .انسان درهر زمان نتيجه اعمال خود را مي بيند و اين اعمال و رفتار انسان است که سرنوشت و آينده اورا مشخص ميکند. بنابر اين بايد در اعمال و رفتار خود دقت داشت تا آينده اي روشن و مطمئن ساخت .
تکواندو و هدفاگر به دنبال لغتي جهت تعريف هنر رزمي تکواندو بگرديم چيزي جز کانون يا مرکز نمي يابيم ، چرا که تکواندو مانند يک عدسي انسان را به مرکز هدايت ميکند . تکواندو معني و مفهوم انسان بودن را روشن و ضعفهاي او را تقويت و روانش را توانا و منزه ميسازد . انتخاب هدف چيزي است که بايد توسط هر تکواندو کاري انجام گيرد. اگر هدفي نباشد ، تکواندو کار نيرويش را در سطح وسيعي و بين فاکتورها ي گوناگوني پخش ميکند ، بدون اينکه به نقطه با ارزشي در هر يک دست يابد . هدف نيروي فرد را متمرکز مينمايد . هر تکواندو کاري ميداند که بايستي تمام حواس و توان خود را در يک هدف و آنهم در يک نقطه کوچک متمرکز کند . بنابر اين بايد در همه امور کوشش خود را متمرکز نمايد . يک ضربالمثل کره اي ميگويد هر کس بيش از آنچه در دست دارد ، توانايي دارد. اين ضرب المثل هيچ جا به اندازه تکواندو مصداق ندارد . مبتديان هدف هاي گوناگوني دارند که غالبآ دفاع از خود و تناسب اندام ميباشد . اگر چه اين اهداف خوب است ولي شاگردان بايد بدانند که به سادگي بدست نمي آيند
.



بچه اي که بدنيا مي آيد نميتواند راه برود وقتي راه رفتن را آموخت دويدن را ياد مي گيرد و پس از آن روي راه رفتن و دويدن تمرکز ي ندارد بلکه به آموختن مهارتهاي ديگري مي پردازد . مبتدياني که هدفشان دريافت کمربند سبز است ، با زنده اند مگر اينکه بدانند هدفي موقتي است و بايد قبل از رسيدن به آن رها گردد .



کسب کمربند مشکي هدف بسياري از مبتديان است . با اينکه کمربند مشکي ارزش والايي دارد ولي نميتواند هدف واقعي باشد . بسياري از شاگردان اجازه ميدهند تا بي صبري بر ايشان چيره گردد . برخي نيز توقع دارند در مقابل آنچه انجام ميدهند بي درنگ پاداش بگيرند اينگونه شاگردان بايد بر تنبلي خود چيره شوند و از لحاظ روحي و رواني خود را منظم نميابند و درک کنند که تکامل نيازمند زمان است . ارزش هدفي را که فقط با جمع کردن انگشتان دست به دست آورده ايد با هدفي که در اثر کاري که تمام عمر به آن مشغول بوده ايد مقايسه کنيد . هدف کمربند مشکي تنها دست يابي به قدرت و توان فوق العاده فيزيکي نيست



مبتديان بايد کمربند مشکي را هدف خود قرار دهند ولي بايستي بدانند که کمربد مشکي فقط يک نقطه شروع ديگر است . دارنده کمربند مشکي موجودي عجيب و خارقالعاده نيست بلکه فقط انساني است که تلاش و نيروي خود را در يک نقطه متمرکز کرده و سعي دارد تا بيش از آنچه در دست دارد بدست آورد و هدفش تکامل فيزيکي ، فکري و رواني ميبااشد . آن عده از شاگردان که مايلند به روح تکواندو دست يابند بايستي چندين سال از عمر خويش را صرف تمرينات نمايند و آزمايشات متعددي را با موفقيت پشت سر گذارند . آنگاه ، زماني که اين آزمايشات به پايان رسيد ، استاد دريچه پرواز هنرمند را به سوي حد اعلا ي تکواندو باز خواهد نمود

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 195
  • کل نظرات : 16
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 96
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 102
  • بازدید ماه : 189
  • بازدید سال : 363
  • بازدید کلی : 31,856