loading...
شهرستان مهر ×هیئت تکواندو
هیئت تکواندو بازدید : 580 دوشنبه 03 خرداد 1389 نظرات (0)
شاخه های تکواندو

پومسه

فرم یکی از مهمترین جنبه های آموزشی هنرهای رزمی میباشد. فرم مجموعه ای از حرکات کلاسیک تکواندو، شامل تکنیکهای ایستادن، دست، پا و جابجایی است که بر اساس منطق طراحی شده اند.

تاریخچه فرم ها به قدمت هنرهای رزمی است و هیچ هنر رزمی وجود ندارد که فرم نداشته باشد. در زمانهای باستان که هنرهای رزمی به صورت مخفی و انفرادی تمرین میشد هنرجویان جهت تمرین تکنیکها و مبارزه ناگزیر به اجرای دفاعها و حملات در مقابل حریف فرضی بودند. بدین ترتیب فرمهای اولیه پا به عرضه حیات نهادندوبه تدریج فرمهای برتر اساتید زبردست توسط شاگردان آنان در نقاط مختلف آموزش داده شده. این اولین مرحله در استاندارد فرمها بود. با تشکیل سبکهای متفائت توسط اساتید تراز اول فرمهای هم سطح به شکل یکسان بین هنرجویان آن سبک تمرین میشد. فرمهای تکواندو پس از قرنها توسط فدراسیون جهانی تکواندو در سال ١٩٧٧ میلادی مطابق با ١٣۵۶ خورشیدی یکسان و استاندارد گردید. در حال حاضر بیش از ٢٠٢ کشور پنج قاره جهان فرمهای تکواندو را طبق استاندارد فدراسیون جهانی تکواندو تمرین میکنند.

اگرچه فرمها حاوی تکنیکهای متنوعی هستند با این وجود همگی دارای خواص یکسانی میباشند که سه اصل کلی را در بر دارند. این سه اصل عبارتند از: هر فرم از نقطه یا حالت خاصی شروع میشود و در همان نقطه یا حالت تمام میشود. هر تکنیک بایستی با سرعت و قدرت خاصی که در فرم برای آن معین شده اجرا شود. هر فرم به خودی خود دارای ارزشهای فیزیکی و روانی مخصوص به خود است.

با پیشرفت هنرجو فرمها پیچیده تر و مشکل تر میشود و تنها پس از تمرین فراوان هر فرم(حداقل ٣٠٠ بار) و موفقیت در آزمون میتوان فرم بعدی را آموزش داد. با اندکی توجه به فرمهای تکواندو درمیابیم که همگی با تکنیک های دفاعی و از سمت چپ شروع میشود.

با در نظر گرفتن اینکه فلسفه پیدایش و تکامل هنرهای رزمی، دفاع از حق حقیقت و نیز دفاع از مظلوم و ستم دیده ، مسئله شروع فرم ها روشن می گردد

 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------

هان مادانگ

هان مادانگ یک اصطلاح کره ای و به معنای گردهمایی خانوادگی است. هان مادانگ تکواندو، گرد همایی خانواده بزرگ تکواندو است که هر یک از اعضای خانواده دستاورد ها و نو آوری های خودرا در معرض دید و قضاوت دیگران قرار می دهد.

 

با توجه به معنای هان مادانگ، تنوع رشته ها به گونه ای انتخاب شده اند که هر یک از اعضای خانواده با هر اندازه توانایی فیزیکی،فکری،روحی و فنی بتواند در این گردهمایی شرکت نماید.

 

در مسابقات هان مادانگ رشته های مختلف تکواندو بجز کیونگی کیوروگی وجود دارد. مسابقات هان مادانگ شامل طیف وسیعی از مهارت های تکواندو است و جذابیت خاصی برای اساتید طراز اول جهان دارد. مسابقات هان مادانگ را می توان جشنواره یا نمایشگاه بین المللی تکواندو دانست.

 

 کوک کی وان (مرکز تکواندو جهان) از چند سال پیش با همکاری انجمن تکواندو کره مسابقات هان مادانگ را برگزار نموده و از سال 2003 نیز مسابقات جهانی را با همکاری فدراسیون جهانی و انجمن تکواندو کره بنیانگذاری کرده است.

 

تکواندو کاران ریز و درشت با هر ملیت،جنس،رنگ و نژاد حاصل تلاش یکساله خود را در این نمایشگاه عرضه می کنند و هر سال شاهد نو آوری های متعدد و شکسته شدن رکورد های گوناگون هستیم.

 

هان مادانگ محل مناسبی برای ارائه دستاورد های فنی نوین تکواندو است و با برگزاری این مسابقات شاهد آن هستیم که هر سال تکنیک ها و روشهای نوینی برای تمرین و اجرای این هنر رزمی بوجود می آید. استادان و هنر جویان گوناگون با شرکت در مسابقات و آشنایی با دستاوردهای اعضای خانواده و الهام از آنها به ابداع تکنیک ها، تاکتیک ها و حتی تجهیزات نو می پردازند.در واقع هان مادانگ ضامن زنده بودن و پویایی تکواندو و ارتقاء سریعتر آن می باشد.

 

با اینکه نو آوری یکی از اصول و مبانی هان مادانگ است، به منظور ارج نهادن به تلاش اعضایی که مایل به ادامه روند سنتی هستند، برخی از مسابقات به صورت استاندارد برگزار می شوند و البته در همین مسابقات نیز شاهد شکوفایی فنی تکواندوکاران و رقابت تنگاتنگ هستیم.

 

رشد فزاینده کشور ها و بازیکنان و نیز تجربیات بدست آمده در هر سال باعث تغییرات کوچک و گاها بزرگ در قوانین، مقررات و روش اجرای مسابقات می شود. اگر چه قوانین و مقررات پایه و اساس محکمی که بر اصول زیربنایی تکواندو استوارند وجود ندارد. با این حال کمیته فنی کوک کی وان ناگزیر بخش هایی از قوانین را تغییر می دهد تا با تغییرات فنی هماهنگ باشد.

 

مواردی که بیش از همه در مسابقات هان مادانگ مورد توجه قرار دارند عبارتند از:

 

1-     تکنیک های پایه(پومسه استاندارد و ابداعی).

 

2-     کیوکپا(در انواع گوناگون از قبیل سرعتی، قدرتی، رکوردی، چند هدف و پرشی).

 

3-     هوشین سول(بدون سلاح با سلاح و در ترکیب با کیوک پا).

 

 

 

همانند اکثر بازیهای خانوادگی و به دلیل رقابت سخت و تنگاتنگ مسئولیت داوری مسابقات در هان مادانگ بر عهده بزرگان خانواده است. استادانی که دارای سابقه طولانی تمرین و تدریس تکواندو بوده و حد اقل دارای دان هفت باشتد، پس از گذراندن دوره های داوری و قبولی در آزمون ها به عنوان داور به مسابقات دعوت می شوند و البته قبل از بازی ها در یک دوره هماهنگی ویژه شرکت و از آخرین تغییرات و دستورالعمل ها آگاه می شوند.

 

تفاوت های هان مادانگ با کیوروگی

 

اگر چه تکواندو دارای سابقه بیش از سی سال در ایران است و بسیاری از اساتید هنرجویان دارای هنرهای ویژه می باشند، با این حال نباید هان مادانگ و ویژگی های آن را با کیوروگی یکی دانست. اگر چه نام و ظاهر تکنیک های مشترک در هان مادانگ و کیوروگی یکسان است با این وجود، دارا بودن مهارت در برخی تکنیک ها در کیوروگی هرگز به معنای مهارت در همان تکنیک ها در هان مادانگ نیست، زیرا:

 

1-   در هان مادانگ انواع و اقسام گوناگون تکنیک ها و مناطق هدف مورد توجه قرار دارند، در حالیکه در کیوروگی نه تنها تکنیکها بلکه مناطق هدف نیز محدود می باشند.

 

2-   در هان مادانگ اجرای درست تکنیک های پایه و نیز رعایت دقیق اصول فنی مورد نظر است در حالیکه در کیوروگی تنها برخی از ویژگی های فنی تکنیکها مورد نیاز می باشد.

 

3-     اجرای تکنیکهای هان مادانگ نیازمند توانایی فنی بیشتر است.

 

4-     تاکتیک های اجرای بسشیاری از تکنیک ها در هان مادانگ متفاوت تر از کیوروگی است.

 

5-     در تکنیکهای هان مادانگ نقاط ضربه زننده کوچکتر و دقت عمل بیشتر است.

 

6-     در هان مادانگ منطقه هدف بسیار کوچکتر بوده و نیازمند دقت بسیار بالایی می باشد.

 

7-     در برخی از تکنیکهای هان مادانگ، تکنیکها ار باید با قدرت بیشتری از کیوروگی اجرا نمود.

 

8-     در برخی از رشته های هان مادانگ استقامت در سرعت، عامل تعیین کننده است(مانند شکستن با مومدولیو چاگی و یا هوشین سول)

 

9-     در شکستن در چند جهت با توجه به حجم بالا، محدودیت زمان و تنوع اجباری تکنیکها،‌ تمرکز و دقت بیشتری مورد نیاز است.

 

10- در حالیکه شاهد آن بوده ایم که حتی قضاوت بازیهای المپیک را داورانی با دان دو و درجه مقدماتی بین المللی انجام داده اند، مشاهده می نماییم که در مسابقات جهانی هان مادانگ حداقل دان داوران هفت می باشد. ای تفاوت به دلیل آن است که در هان مادانگ تنوع و نـوآوری بسیار زیاد بوده و داوران برای ارزشگذاری بر تکنیکها و تاکتیکها نیاز به تجربه بسیار بالایی دارند.

 

11- مهمتر از موارد فوق اینکه با توجه به سیستم امتیاز گذاری در برخی از رشته های هان مادانگ، نوآوری امتیاز ویژه و گاها تعیین کننده ای دارد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 195
  • کل نظرات : 16
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 15
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 26
  • بازدید ماه : 24
  • بازدید سال : 198
  • بازدید کلی : 31,691